Man kan kalla henne mamma till vår kundportal Mina sidor, men när vi träffas är hon på väg att byta roll till produktägare för vårt CRM-system, kallat Alice. De gemensamma faktorerna som Camilla Emretsson går i gång på: kundkommunikation och utveckling.
Hennes första jobb på Stockholm Exergi var som beräkningsanalytiker inom gruppen Systemoptimering. Där fick hon jobba med flera utvecklingsprojekt, bland annat erbjudandet Öppen Fjärrvärme där vi köper överskottsvärme från exempelvis datahallar och livsmedelsbutiker.
– Jag ville jobba mer med utveckling och under min föräldraledighet fick jag ett erbjudande om att bli produkt- och tjänsteutvecklare på enheten som idag heter Försäljning.
Hon tackade ja. Och snart efter att hon börjat i sin nya roll hade hon ett samtal som gav henne en viktig insikt.:
– Jag talade med en storkund om vår dåvarande kundportal Energikonto och fick klart för mig hur krånglig den var att använda för dem. Vi bestämde oss för att ta fram en helt ny portal från scratch, med en helt annan designfilosofi.
Den nya kundportalen, Mina sidor, blev en stor succé och Camilla har både lett projektet för att ta fram den och jobbat som systemägare för att fortsätta att vidareutveckla den.
– Det är en blandning av strategiskt och operativt arbete, där jag får tala både med kunder om vad som är bra och vad som kan bli bättre och med utvecklare om hur vi kan lösa det. Det allra roligaste är att få höra av mig tillbaka till kunder som har hjälpt till med feedback i utvecklingen och berätta om att vi har löst det de önskat sig.
Portalen vidareutvecklas kontinuerligt och innehåller allt från nyckeltal och avtal till simulatorer, analyslägen och aktuella erbjudanden (när du läser den här intervjun finns det garanterat ännu fler funktioner). Och när vi träffar Camilla är det precis dags för henne att byta roll igen.
– Jag ska bli produktägare för vårt nya CRM-system Alice, alltså det program som vi använder för att hålla koll på våra kunder och för att kommunicera med dem.
Med hjälp av Alice och Mina sidor hoppas Camilla kunna göra kommunikationen med kunderna både mer personlig och automatiserad. De ska kunna få relevanta erbjudanden vid rätt tillfälle och dessutom ska kollegorna i verksamheten kunna frigöra tid från administration och tidstjuvar, för att i stället kunna jobba med kundengagemang.