Ali Al-Saeedi är underhållsingenjör vid Hässelbyverket, som invigdes redan 1959 och fortfarande är i drift. Anläggningens ålder skapar speciella utmaningar, som han löser med 3D-skanning, nyfikenhet och engagemang.
– Den äldsta komponent som jag har hittat som fortfarande är i drift är en ventil som installerades på 1980-talet. Den ska vi byta ut nu i sommar, berättar han.
Ali började på Stockholm Exergi i vintras, efter att ha arbetat på ett annat energibolag. Han landade med en rivstart för att få grepp om den kommande revisionen – som pågår nu när vi träffas ett halvår senare. Då, när han började, hade vi nyligen beslutat att låta Hässelbyverkets anläggningar fortsätta producera några år längre än tänkt, i stället för att låta verket gå i pension.
– Eftersom verket var tänkt att läggas ner var underhållet eftersatt, så nu jobbar jag och kollegorna med att komma i kapp igen. Jag fokuserar mycket på grunden, jag tänker på det som en pyramid, att utan en bra grund faller allt annat ner.
Ali visar sitt omfattande Excel-ark med rad efter rad som beskriver exakt vilka åtgärder vi måste genomföra med varje del av anläggningen vid sommarens revision. Det är hundratals efter hundratals objekt.
– Men att vara underhållsingenjör handlar inte om att sitta vid ett skrivbord och göra en underhållsplan, utan om att förstå på riktigt. Jag måste förstå hur allting i anläggningen hänger ihop och därför är jag ute och undersöker på plats, både på egen hand och ihop med kollegor.
Han berättar om ett exempel, där han inte hade kunnat lösa uppgiften om han hade stannat kvar på kontoret.
– Vi har en del tuber från 1950-talet som vi måste inspektera på insidan under revisionen. Det kan jag läsa mig till i dokumentationen. Men när jag såg dem på plats noterade jag att luckorna för att ta sig in bara är 35 centimeter i diameter, så vi behövde ta fram en räddningsplan tillsammans med specialister på trånga utrymmen.
Inför revisionen, förklarar Ali, så har han arbetat med att planera alla förebyggande arbeten som måste göras under revisionen, skapa en tidplan, skicka ut förfrågningsunderlag och välja leverantörer. Sedan, när själva revisionen kommer, så kommer den alltid med överraskningar.
– Det är en jätteintressant period, eftersom man får komma in i anläggningen på ett sätt som man inte kan när den är i drift. Som en meterlång spricka inuti ett expansionskärl som måste lagas på ett väldigt specifikt sätt, eftersom den är trycksatt. Då gäller det att ligga ett steg före, så att vi hinner lösa det.
Mobilen ringer ungefär varannan minut under vår intervju. Ali ser fullständigt avslappnad ut när han trycker upptaget gång efter gång.
– Det är så, just de här veckorna är väldigt intensiva, men jag är inte ensam utan vi gör det tillsammans. Jag gillar när det händer saker och allting som vi lär oss under revisionen kommer vi ha med oss under resten av året.
Alis huvudansvar som underhållsingenjör är att planera in förebyggande, mekaniskt underhåll. Men han menar att han är involverad i mycket mer än så:
– Jag deltar också i små projekt, som kvarnarna vi har som ska mala ner bränslepellets. De är så gamla att det inte tillverkas några reservdelar, så jag har tagit ut en del av en kvarn, 3D-skannat den och skickat på specialtillverkning. Som underhållsingenjör kan du utvecklas enormt inom rollen – det är bara hur du är som person som avgör hur långt du kan gå och jag gillar att göra mer än jag blir ombedd att göra.