– Mitt första jobb på Stockholm Exergi var som systemoptimerare, alltså att jobba med hur vi kör vårt energisystem så effektivt som möjligt. Det var tre år sedan, jag var nyexaminerad och skulle fokusera på effektstyrning.

Vad betyder det?

– När det är minus femton grader ute och alla stockholmare vill ta en varm dusch samtidigt en januarimorgon går det åt väldigt mycket värme samtidigt, en effekttopp. Effektstyrning går ut på att jämna ut värmeproduktionen under dygnet, så att vi inte behöver starta dyra oljepannor för den där toppen, och ändå se till att kunderna får det varmt och skönt.

Många vinster med jämnare värme

Jessica förklarar att det finns många olika tekniker att jobba med för att jämna ut toppar och dalar, men att då, när hon klev in för första gången, hade Stockholm Exergi tagit fram ett nytt verktyg som hon skulle ta ansvar för: Intelligy.

– Som en påbyggnad av att optimera vår egen produktion och distribution hade vi börjat inkludera våra kunders tiotusentals fastigheter i systemet. Värme är långsamt, så ifall du sänker en del av effekten i en fjärrvärmecentral några timmar så har det i de flesta fall väldigt begränsad påverkan på inomhusklimatet. Men för att göra det måste du kunna styra deras fjärrvärmecentraler digitalt. Det var där Intelligy-plattformen kom in.

Vinsterna är många: lägre produktionskostnader, mer resurseffektivt för planeten och kunderna kan få tillgång till smarta digitala tjänster, för att själva kunna styra sin värme.

– Väldigt många av våra kunder har valt våra tjänster för driftövervakning eller att värmeoptimera sina fastigheter, med hjälp av inomhussensorer i lägenheterna. På det sättet får de insikt i sitt värmesystem och även möjlighet att optimera sin värmeförbrukning. Digitaliseringen ger en väldigt konkret nytta för dem.

Från systemoptimering till digital utveckling

Innan du började här, hade du kunnat gissa att du skulle jobba  med digital utveckling?

– Nej, jag pluggade till energiingenjör med inriktning hållbar energiteknik. Så det är nog mest min nyfikenhet som har gjort att jag har halkat in på det digitala spåret. Jag har fått stor frihet att jobba med det här, varit engagerad och tagit initiativ. Man ska inte vara så rädd för att testa nya saker.

Tre år av nyfikenhet senare har mycket hänt:

– Idag är jag produktområdesansvarig och produktledare för Intelligy Solutions, som vi kallar vår digitala plattform nuförtiden. Nu är den sedan länge en integrerad del i vår egen systemoptimering, men dessutom erbjuder vi den som en tjänst till andra energibolag, som Tekniska verken i Linköping eller Sollentuna energi och miljö.

Jessica inleder varje vardag med en kvarts avstämning med sitt utvecklingsteam. De jobbar i tre-veckors-sprintar, så nästa konkreta förbättring ligger aldrig långt borta.

– Men mitt huvudfokus just nu är att utveckla både arbetssätt och teknik så att Intelligy Solutions ska fungera ännu bättre just som en tjänst vi erbjuder andra bolag, en så kallad software-as-a-service.

Vad handlar det om?

– Flera saker. I en teknisk lösning för egna behov kan man kanske hårdkoda en hel del saker, som i en kundlösning behöver gå att ändra med inställningar. Och vi behöver ha tydliga release notes, procedurer för hur vi tar in kundernas önskemål och hur vi gör när vi anpassar, installerar och uppgraderar lösningen åt dem.

Jessica skriver inte själv kod, även om hon kan tillräckligt mycket om hur plattformen fungerar för att kunna engagera sig i problemlösning och tekniska vägval. I stället är det när vi börjar prata människor som hennes ögon lyser upp.

– Allt är roligt, hela den här kombinationen av team och människor med tekniska detaljer. Just nu är mina dagar fulla av möten och workshoppar, eftersom alla som ska ändra arbetssätt behöver vara involverade. I eftermiddag har jag för en gångs skull inget i kalendern, så jag ska jobba med vår tre-års-plan inför ett möte nästa vecka.

Några korta