300 mil underjordiska vattenledningar distribuerar värmen från våra verk till stockholmarnas hem. Robert Kelava är en av kollegorna som använder flygplan och avancerade sensorer för att identifiera läckor tidigt, så att vi kan laga dem innan de växer.
Robert arbetar som underhållsingenjör med inriktning på larm. Det innebär att han och kollegorna analyserar larmsignaler från sensorerna ute i vårt distributionsnät tillsammans med vår flygtermograferingskarta, som består av foton tagna med värmekameror från flygplan. Inte minst arbetar de proaktivt med att åtgärda läckor innan de växer.
– Energin som försvinner ur ett hål på en millimeter motsvarar uppvärmningen för 75 normala lägenheter i Stockholm. Det är ganska mycket, det. Onödigt, framför allt.
Han förklarar att sådana energiförluster har minskat dramatiskt de senaste åren tack vare gruppens proaktiva arbete.
– För runt fem år sedan hade vi 120 läckor om året, numera kanske 40–50. Och de är mindre, nuförtiden jagar vi kaffekoppsläckor och det känns bra.
En typisk arbetsdag börjar med att Robert och kollegorna går igenom morgonens larmrapport från de 1200 enheterna ute på nätet. Om det finns ett larm om en misstänkt läcka går de igenom sensordatan och jämför med flygtermograferingskartan över platsen.
– När man slår ihop de två kan man vara nästan helt säker på ifall det är en läcka, men vi åker ändå ut med mätinstrument på plats för att verifiera innan vi börjar gräva. Det gör att vi kan vara väldigt exakta och komma ner med kirurgisk precision, med hål på bara en gånger en meter, på precis rätt plats för att kunna laga.
Han uppskattar kombinationen av att jobba med analyser på kontoret och sedan få åka ut på plats och säkra med hjälp av grävmaskin att det han har sett i systemen stämmer. Det är entreprenörer med olika specialistkompetens – exempelvis grävning och svets – som utför själva lagningarna, medan Roberts och kollegornas roll ute på plats är att arbetsleda och framför allt säkerställa att arbetet genomförs på ett säkert sätt.
– Det roligaste är när vi ställs inför problem som inte är återkommande, så att vi måste nyttja verktyg som vi inte har använt tidigare och leta rätt på nya metoder för att kunna hjälpa kunderna. Och vi har mycket stor frihet att testa nya metoder.