Att ta socialt ansvar handlar om att se individens behov och att bland annat jobba för ett inkluderande och tolerant samhälle, jämlikhet, rättvisa, rättigheter och hälsa.
Vi vill göra Stockholm varmare på fler sätt än genom att värma husen med fjärrvärme. Framförallt arbetar vi med att ge ökad sysselsättning bland personer i utanförskap. Vi tycker att det är ett viktigt ansvar vi har som lokalt företag och att vi verkar för att ha en inkluderande arbetsplats som bidrar till att all kompetens på arbetsmarknaden tas tillvara. Vi vet att vår arbetsplats måste spegla dagens samhälle för att nå ut till dem vi är till för; stockholmarna.
Vi har en strategi för social hållbarhet samt mångfald och inkludering. Strategin ger en tydlighet för Stockholm Exergis väg mot att uppnå målen att ge ökad sysselsättning och att skapa stärkta affärsrelationer.
Vår viktigaste tillgång är våra medarbetare och vi investerar i deras hälsa, välbefinnande och kompetensutveckling så att de kan fortsätta bidra till ett långsiktigt hållbart företag. Genom en inkluderande och trygg arbetsmiljö, där alla känner sig respekterade och motiverade, bygger vi grunden för ett starkt team och hållbara medarbetare över tid. Vi vet att engagerade och välmående medarbetare är nyckeln till att vi ska nå våra hållbarhetsmål.
För att säkerställa en inkluderande arbetsplats följer vi noga några centrala KPI:er: andelen kvinnor och kvinnliga ledare, andelen kvinnor i nyrekryteringar, representation av personer med utländsk bakgrund enligt SCB definition, samtidigt som vi två gånger om året skickar ut en arbetsmiljöpuls kring diskrimineringsgrunderna till alla våra medarbetare. Läs mer om våra KPI: er och vår statistik i vår Års- och hållbarhetsredovisning. Genom att mäta dessa aspekter identifierar vi områden där vi behöver göra förbättringar. Det är viktigt för oss att sätta ambitiösa mål inom jämlikhet och mångfald, då vi är övertygade om att en diversifierad arbetsgrupp stärker både vår organisation och vår innovationskraft.
För att kunna nå resan mot en mer inkluderande arbetsplats säkerställer vi även att alla våra chefer och ledare får genomgå en utbildning inom inkluderande ledarskap. Samtidigt är det obligatoriskt för alla våra medarbetare att gå grundläggande arbetsmiljöutbildning där vi har mångfald och bias som tema för att höja medvetenheten bland våra medarbetare.
Vi är fast beslutna att skydda och respektera mänskliga rättigheter i allt vi gör. Det innebär att vi skapar en arbetsmiljö där alla känner sig trygga och respekterade, och vi har nolltolerans mot alla former av diskriminering och kränkande behandling. Detta säkerställer vi genom vår nolltolleranspolicy och vår uppförandekod. Vårt engagemang för mänskliga rättigheter sträcker sig även till våra affärspartners och leverantörer, där vi arbetar för att säkerställa att även de följer samma höga standarder i hela värdekedjan.
Rent konkret så jobbar vi med flera olika sorters initiativ. Vi arbetar bland annat förebyggande genom att träffa ungdomarna redan i skolan, via ”klasscoaching”. Vi ordnar också jobb i vår egen verksamhet åt ungdomar som står utanför arbetsmarknaden, via ”uppvärmningsjobb”.
Vi är stockholmarnas fjärrvärmebolag och strävar alltid efter att vara en ansvarsfull och förebildlig arbetsgivare. Som en del av detta engagemang har vi utvecklat driftteknikerspåret i samarbete med Energiföretagen och Jobbsprånget. Genom detta initiativ tar vi emot praktikanter som får möjligheten att både utveckla sin svenska för energibranschen, via utbildning hos Energiföretagen, och praktiskt tillämpa sina kunskaper hos oss. Deltagarna har teknisk eller ingenjörsmässig bakgrund, och vi ser detta som en värdefull chans att matcha rätt kompetens med rätt position.
Vi tycker att mångfald, samarbete och kompetens är grundläggande för att skapa en jämlik arbetsplats, därför är vi stolta över att vara en del av detta initiativ. En av våra kollegor, Katarina Karlsson, har haft förmånen att ta emot Kajal som praktikant.
Hon berättar: “Kajal har redan erfarenhet av värmekraftverk från både studier och tidigare arbete i Indien. Här får hon möjlighet att utveckla sin tekniska svenska, med termer som ’tredjepartskontroll’ och ’anläggningsstatusrapport’, ord som inte finns i en vanlig språkkurs. Hennes tekniska svenska förbättras nu för varje dag, och efter bara två veckor börjar hon följa med i våra möten.”
Vi hjälper dig gärna med frågor kring din fjärrvärme eller fjärrkyla, eller om något inte fungerar som det ska. Du vet väl också att du enkelt kan få hjälp via Mina sidor om du tex söker efter en faktura?